Ska vi göra skink-paj av AIK???

2008-11-10 @ 21:45:34

Jag hade tänkt skriva ett ilsket inlägg om Ola och Styrelsen men jag tappade tråden för det är egentligen inte dom som verkligen betyder något. Det är det hela AIK som gör och jag skriver en istället en sorgsen krönika och en fråga till hela AIK.


Jag känner att ordet AIK glider mot en annan betydelse än det en gång gjorde. En gång betydde AIK fotboll, kärlek, stolthet, kultur, respekt, glädje och gemenskap. Kommer innebörden av ordet AIK snart betyda någonting annat? Med Norling, Granfelt, Novakovic och förmodligen snart Tjernström och Rubarth borta finns inget kvar längre av gamla AIK. Det är självklart att en klubb behöver förändring och nyförvärv då och då. Jag har sett både spelare, VD:s och tränare komma och gå och det är okej till en viss gräns. Men med en tränare som inte håller på AIK och med spelare som inte spelat mer än en säsong i Gnaget är inte samma sak, det är inte samma hjärta. Det går inte att rensa ut allt det som är AIK för vad blir då kvar?  

Man kan inte baka en köttfärspaj, ta bort fyllningen, ersätta den med skinka och broccoli och fortfarande kalla det köttfärspaj. Jag kommer alltid att hålla på Gnaget men om allt det som är Gnaget blir något annat? AIK känns inte längre som Allmänna Idrottsklubben utan som ett företag med styrelsen som diktatur med syftet att tjäna pengar. Jag blev fruktansvärt ledsen över att Norling fick sparken. Han har hjärtat på rätta stället och jag har full övertygelse om att han hade kunnat ta laget långt. Just nu behöver Gnaget Rikard Norling och Nebojsa Novakovic. Samma sak gäller fansen, nu behöver AIK oss. Jag vill inte se en enda till tomte på läktaren kasta in mynt på planen eller förstöra fotbollen på annat vis.


Jag vill att AIK ska förbli fotboll, kärlek, stolthet, kultur, respekt, glädje och gemenskap.

Jag vill varken ha en styrelse, en tränare, en fotbollsspelare eller en supporter i AIK som inte tror på varumärket AIK!

Jag vill inte ha en styrelse som har som högsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt i egen ficka.

Jag vill inte ha en tränare eller spelare som ser AIK som någon övergångsperiod till någonting bättre.

Jag vill inte ha en supporter som beter sig illa och förstör fotbollen.


"Det är inte okej för Sveriges största fotbollsklubb att inte vinna någonting på elva år" läste jag nyligen.

- Är det okej för medlemmar av Sveriges största fotbollsklubb att inte tro på den? undrar jag



Postat av: Daniel

Haha, du hade redan gjort ett ilsket blogginlägg ;)

2008-11-11 @ 22:50:30
URL: http://hastigt.blogg.se/




Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-