Påverkas vi av Medievåld?

2009-01-26 @ 15:34:18

Jag har just läst ut boken Media and Society - a critical perspective, där författaren ägnar en stor del åt att spekulera kring medievåld. Att medievåldet påverkar oss går att bevisa men inte i vilken utsträckning. Till att börja med tänkte jag att jag och mina kompisar minsan inte påverkades av medievåld - vi vet ju att det inte är på riktigt. Att påstå att exponering av våldsamt mediematerial skulle göra oss mer våldsamma var ju löjligt?? Eller? Men tänk efter nu, visst påverkas vi?

Som barn älskade jag Power Rangers och vi lekte det på dagis. Jag var hon i rosa och vi slogs och sparkades. Vi lekte Turtles, vi lekte Zorro, Batman och Spindelmannen när jag tänker efter. Powere Rangers slutade att sändas pga av olyckorna under barnens lekar och jag har flera kompisar som inte fick se ovanstående TV serier som barn pga av att dom uppträdde våldsamt efteråt. Men vuxna vet bättre än barn, eller?
Jag blev äldre och Sex and the city kom, helt plötsligt började alla tjejer röka och dricka Cosmopolitan.
Jag blev äldre och filmen Ondskan kom. Helt plötsligt skulle alla killar slåss och göra "rassior" i varandras skåp.
Jag blev äldre och Green Street Huligans kom och alla startade egna "firmor" och skulle slåss.
Jag blev äldre och fick en moped, jag brukade låtsas att jag var Trinity i Matrix då jag susade fram på gatorna - då gällde det att vara snabb.

För att ta det i större utsträckning.
Andra världskriget, skulle Hitler fått sådan makt, fått människor att begå sådanna fruktansvärda handlingar utan medier?
Eller alla dödsskjutningar som ägt rum i skolor världen över. Om inte folk lagt ut sina filmer på nätet, historien ha berättats i TV och Nyhetstidningar - skulle detta fenomen äga rum så många gånger världen över?

Det går alltså bevisligen att spåra våra dåliga beteenden till medier - vissa värre än andra. Hade vi inte sett dessa filmer och nyhetssändningar, hade vi då varit lugna eller bara utfört våldsamma handlingar av annan karaktär? Hur mycket av ett beteende går att skylla på medier och hur mycket på individen? Vad tror ni?







Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-