Två nya världar

2009-03-31 @ 22:58:16
Idag har varit en omskakade dag för mig och på bara 8 timmar har jag närmat mig två nya världar. Havet och rymden. JAg hade min hälsoundersökning inför dykarcertifikatet idag och jag var vettskrämd över att doktorn skulle ge mig NEJ till att dyka. Jag har astma vilket innebär att styrkan i min utandning behövde vara över en viss procent för att jag skulle få tillstånd att dyka. Jag var så rädd att mina värden inte skulle vara tillräckliga att jag blev yr och benen verkligen darrade då jag skulle blåsa i maskinen. Jag hamnade under genomsnittet men det gjorde inte så mycket i förhållande till min längd och vikt. Det viktiga var att värderna inte försämrades då jag utsattes för fysisk träning. Så jag skickades ut med ett par löpardojor i kylan där jag kutade fram och tillbaka över cykelbron i tio minuter. Det kändes fruktansvärlt befriande att bara springa av sig all stress (jag tror jag hade kunnat löpa en timme till utan problem) och när jag kom tillbaka var mina världen inte sämre än genomsnittet utan jag låg över.
Jag trodde knappt mina ögon när hon tog pappret i sin hand och satte sin kråka på det för godkänd. Lyckan fick liksom inte plats i mig och jag hade kunnat pussa kvinnan. Jag har aldrig varit så säker på någonting i hela mitt liv eller velat någonting så intensivt gällande mig själv som att dyka. Kanske är det som i alkemisten, att om man har ett absolut syfte som driver en eller vill någonting tillräckligt mycket ser naturen till att det blir så. Jag var så lättad och lycklig att jag började lipa då jag satte mig bakom ratten. (Och jag har inte gråtit sedan jag käkade P-piller)

Ikväll hade Vicktor lovat att följa med mig till observatoriet och kolla på rymden (rymdnörd som jag är) genom deras teleskåp så det gjorde vi. Tyvärr var vi lite sena och dom skulle just stänga men vi fick följa med upp till teleskåpet och fick en gratisvisning av planeten Saturunus. Den syntes som en liten sol och man såg ringarna och allt. Till och med två av dess störe månar som kretsade runt planeten. Nästa vecka ska vi dit igen lite tidigare så att jag kan kika på Jupiter, Adromeda och Månen också.

 






Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-