"Det gäller att ha känsla för feeling"

2009-09-11 @ 20:09:48
Under andra veckan av journalistutbildningen fick vi lära oss av Hans om vad som kännetecknar ett bra reportage. En av punkterna var att man som reporter skulle hitta egna liknelser och måla upp egna bilder med hjälp av språket. Ingen vill ha gamla utslitna klyshor utan det gäller att hela tiden utveckla språket till något nytt träffsäkert för att måla upp en bild för läsaren/lyssnaren/tittaren.

Appropå eget språk och liknelser, jag kunde inte hjälpa att tänka på Göran Zackrisson, som kanske är kungen av egna liknelser. Göran bemästrar faktiskt att få en så tråkig sport som golf intressant. Här kommer några personliga favoriter.

"Han missade en putt som inte var längre än en stor fisk!"

"Nu står han där och ser ut som en bläckfisk som nyss fallit ner från ett träd"

"
Greenen ser så liten ut härifrån så man undrar hur dom fått fast den vid marken."

"
Det gäller att ha känsla för feeling!"

"
Det enda jag kan säga om den här putten är hur mycket klockan är..."

"Hans score är som en jordgubbe, den hoppar upp och ner"

"
Bollen landar på greenen som en fjäril med ömma fötter"

"
Greenerna är så snabba att bollen inte stannar förrän den slutar rulla..."

"Han svingar som en sockerbit i en telefonkiosk"

"Han är byggd som en järnetta och går att skicka portofritt över hela världen."

"Gräset blir stressat och då kan det dö"


För fler citat, klicka här


Postat av: Ella

Nästan så jag överväger att börja kika på golf måste jag säga =D

2009-09-18 @ 11:35:32
URL: http://justkeeponrocking.com




Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-