Fasa? Inte jag inte

2010-08-31 @ 13:19:52
Min första dag på universitetet hade kunnat börja bättre. Hörsalen klassen skulle va i hade blivit dubbelbokad och vi ekonomer fick gå ut utomhus i regnet för att ha kursregistrering vid ank-dammen. Som om inte det vore nog fick jag en kallsup då jag öppnade kursboken igår och började läsa på allvar. Det tog mig två sidor att inse att det inte är för intet som boken fått öknamnet "Den gröna fasan".



Vill ni ha ett exempel? Okej, här är ett utdrag ur texten "Observera att uttrycket MRS=-deltaq2/deltaq1 inte är ett helt korrekt uttryck för den marginella substitutionskvoten. Kvoten deltaq2/deltaq1 uttrycker ju lutningen på en sekant genom två punkter på en indifferenskurva. För en helt korrekt definition av MRS bör vi därför utgå ifrån derivatan av indifferenskurvan, dq2/dq1, som anger den förrändring av q2 som krävs vid en oändligt liten ökning av q1 för att hålla konsumenten på samma nyttonivå" Egentligen är det inte riktigt lika komplicerat som det låter men förstå så trött man blir i huvudet av att läsa sida upp och sida ner med sådan dära text. Igår höll jag på bli galen då jag satt och pluggade. Först var texten kinesiska och jag fick läsa om samma stycke om och om igen innan jag gav upp och somnade. Men så till min förvåning idag på föreläsningen så upptäckte jag att jag förstod allt läraren gick igenom och sa. Det lönar sig alltså att läsa den gröna fasan.

Pluggbrillorna på! Kaffet redo! Goooooo. Helvette vad jag ska äga sönder den här tentan!







Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-