Ödesavtalet

2010-12-17 @ 22:11:45

Jag har sedan länge vetat att det inte finns så mycket att göra i norrland. Speciellt inte på vintern när det är 25 minusgrader eller snöstorm. Det är nog mest därför alla dricker hela tiden, i alla fall jag, och för att det är roligt. I alla fall har jag bestämde jag mig i söndags för att inte dricka innan jul. Eller bestämt och bestämt, det är snarare ett avtal med ödet. Ett ödesavtal inträffar ungefär en till två gånger per år för mig. Det går ut på att jag får någonting jag verkligen vill ha mot att jag uppoffrar någonting/ gör en god gärning. Ibland då jag vill någonting väldigt mycket, någonting jag känner att jag löper stor riska att inte få binder jag ödesavtal. Nu var det så att jag inte vidrörde min kursbok på två och en halv vecka under resan och därför hade jag en och en halv vecka på mig att plugga innan tentan. Jag kände att jag låg farligt nära ett underkänt. Och omtenta 'r någonting jag verkligen, verkligen, verkligen inte pallar nu. Eftersom jag redan har två jobb och dessutom miljontals roligare saker än att plugga till dubbla tentor på jullovet fick jag allt värre tentaångest ju längre tiden gick. Så då gjorde jag ödesavtalet, ni ve "Snälla gör så att jag får godkännt på tentan så lovar jag.....jag lovar att vara nykter i helgen, nej jag lovar att vara nykter ända fram till jul."
Det behöver inte vara så att jag först får vad jag vill ha och sedan gör uppoffringen utan det kan vara tvärtom, men faktum är att varje gång jag gjort ett ödesavtal så har det fungerat. Kanske för att jag är bäst i världen aldeles av mig själv, och - ja - självklart är det fruktansvärt vidskepligt, men jag tänker inte riskera att bryta benet eller krocka så jag håller min del av avtalet.

Vist är jag knäpp :)







Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-