Mourinho i blåsväder

2010-12-01 @ 08:26:24
Jag har aldrig varit något större fan av UEFA men genom att stänga av kungen (Mourinho) från Champions league ligger de ytterligare minus i mina ögon.

Avstängningen
gäller för två matcher där den senare är villkorlig och sträcker sig över tre år. Anledningen till avstängningen är att han enligt UEFA beordrat Xabi och Sergio (Ramos) att dra på sig ytterligare kort så att de skulle bli utvisade. De skulle på så vis vara bänkade sista gruppmatchen mot Auxerre (en mindre viktig match) och vara "rena" i CL slutspelet.

Att så även var fallet är mycket troligt, men, jag anser inte att UEFA haft tillräckligt med bevis för en avstängning. Dessutom kan jag inte komma på någon regel som säger att vad Real Madrid anklagas för inte skulle vara tillåtet - även om det kanske inte är beundransvärt. Och helt ärligt, hur ofta händer inte sånthär inom fotbollen utan att det uppmärksammas?

Jag beundrar styrkan hos Mourinho. Först jättetorsken mot Barca och nu det här. Allt medan sportjournalisterna ivrigt disikerar honom öppet i media. Ifrågasätter hans kunnskap, moral och taktik. Han är och har länge varit en nagel i ögat. En man fotbolls-Europa älskar att hata.

Tyvärr har jag själv inte mycket till makt över sportjournalistiken (och jag tvivlar på att majoriteten av mina läsare intreserar sig det minsta för detta inlägg) men jag vill i alla fall belysa en annan sida av Mourinho. Den Mourinho jag beundrar är en tränare som inte är som andra, en tränare med karaktär, en som vågar ta risker, vågar göra misstag och framförallt som vågar lita på sin intuition.
Första gången jag såg Serigo Canales på planen stannade jag upp. Jag vände mig om i vardagsrummet hemma hos mina föräldrar och ryckte farsan i byxbenet.
"Pappa, vem är den där unga killen?" frågade jag.
Få tränare skulle ha gett en så ung spelare som Canales chansen att spela på en sådan elitnivå som Mourinho gjort. Det finns alltid en risk med ojämnheter och misstag hos unga och oerfarna spelare men Mourinho litade på honom - och se bara vad killen presterat. Efter Kaka's skada trodde jag Real Madrid skulle få det hårt men tack vare en otrolig 91:a så märktes hans frånvaro inte så mycket. Istället fick jag ytterligare en anledning förutom kungen att vilja kika på Reals matcher då jag hinner.


Postat av: sandra

Hejsan Frida, grymma åskikter, jag håller med dig till fullt ut!

När Real eller José gör nårgon som allmänheten inte gillar eller drar till sig stor uppmärksamhet som t.ex. ett rött kort på tränare eller spelare, då har media stor tendens att blåsa upp allt, göra det 10 gånger större.

Du verkar vara fotbolls intresserad. Då är min blogg perfekt för dig. Jag skriver dagligen om Real Madrid och de stora nyheterna som har med de att göra. Kolla in den vettja :D

2011-01-03 @ 13:56:03
URL: http://itsmesandra.blogg.se/




Kom ihåg mig?







Trackback
-Info-



-Hej jag heter Frida och bor för tillfället i Umeå där jag studerar till Journalist. På min lediga tid gillar jag att dyka, se fotboll och umgås med vänner. Den här bloggen handlar om mig, mitt liv, min katastrofala klumpighet och min vardag. Välkommen!

-Kontakt: [email protected]

-Kategorier-

-Arkivet-

-Länkar-

-Translate-

-DesignBy-